Perinteistä kalanjalostusta Ranualla
Petri Manninen on kaupallinen kalastaja Ranuan Simojärveltä. Hänen yrityksessään Ranuan kalajaloste Oy:ssä jalostetaan kalaa perinteisellä hirsiuunilla. Petri on osallistunut artesaaniruoan SM-kilpailuihin jo useamman kerran. Lue, kuinka Petri pääsi toteuttamaan pitkäaikaista haavettaan kaupallisena kalastajana sekä kalanjalostajana.
Tampereelta Lappiin
Petri kertoo hänen sekä vaimonsa olevan kotoisin Tampereelta. Petri muistelee, että suunnitellessaan perheen perustamista, halusivat he vaimonsa kanssa asettua aloilleen veden äärelle. ”Pirkanmaalla rantatontit ovat kalliita, joten tutkimme vaihtoehtojamme ja päädyimme muuttamaan Rovaniemen Tiaiseen”, Petri avaa.
Yrittäjä sanoo harjoittaneensa kaupallista kalastusta jo Tiaisessa asuessaan. ”Ranuan kunta myi huutokaupalla kalasatamaa. Näin hyvän mahdollisuuden kalasatamassa Simojärven rannalla, joten osallistuimme vaimoni kanssa huutokauppaan. Voitimme huutokaupan ja pääsin toteuttamaan pitkäaikaista haavettani”, Petri kertoo. Hän jatkaa, että Ranualle oli hyvä lapsiperheen muuttaa.
Yrittäjyyttä Petri kertoo tulevan täyteen pian 31 vuotta. Ranuan kalajaloste Oy:n hän on perustanut vuonna 2013. Yrittäjä muistelee jalostaneensa kalaa Ranualla jo pari vuotta, kun hän näki artesaaniruokamainoksen, josta heräsi kiinnostus tutustua asiaan lisää.
”Kalatuotteeni on jalostustoiminnan aloittamisesta asti valmistettu perinteisesti ilman lisä- ja säilöntäaineita. Kun sitten näin artesaaniruokamainoksen, huomasin tuotteideni sopivan kriteereihin ja perehdyin artesaaniruokatuotteisiin paremmin”, Petri sanoo.
Yrittäjä kertoo, että yrityksen ollessa pieni, ei hän pysty kilpailemaan suuren volyymin isojen kalayritysten kanssa. ”Valttikorttini on tuotteiden perinteinen valmistustapa sekä erinomaiset raaka-aineet”, Petri summaa.
Kalan jalostukseen käytettävän hirsiuunin Petri kertoo suunnitelleensa itse käyttötarpeensa mukaan. ”Hirsiuuni on perinteinen painovoimaan perustuva palvaamo, joka toimii ilman sähköä. Minä suunnittelin uunin ja rakensimme sen vaimoni kanssa”, Petri avaa.
Vastoinkäymisiä sekä onnistumisia
Yrittäjä kertoo, että yrityksen kalajalostamo paloi pari vuotta takaperin. Pariskunta päätti rakentaa uuden jalostamon ja jatkaa yritystoimintaa. Petri muistelee uudelleenrakentamisen olleen todella stressaavaa joulukauden lähestyessä.
”Meidän piti rakentaa myös uusi uuni vanhan palaneen tilalle. Joulukaudelle valmistettavat tuotemäärät painoivat päälle ja ensimmäiset kalat oli liki kiire saada uuniin. Valmistus uudella uunilla onnistui heti ensimmäisellä kerralla ja se oli minulle mahtava hetki”, yrittäjä kertoo.
Petri avaa, että uusi uuni täytyy opetella tuntemaan, vaikka olisi kokenut savustaja. ”Pitää opetella lukemaan uunia ja tuntemaan uunin ”sielunmaisema”, jotta saa hyvää tuotetta tehtyä. Automaattiset uunit tekevät tasaista tavaraa, mutta rakentamamme perinteiset uunit ovat yksilöllisiä”, Petri toteaa.
Suuria haasteita yrittäjä ei koe kokeneensa artesaaniruokayrittäjänä. Yrittäjä kertoo tuotteidensa pärjänneen hyvin artesaaniruoan SM-kisoissa ja saaneen näkyvyyttä. ”Tuotteillani on paljon kysyntää”, yrittäjä toteaa.
Petri sanoo myyvänsä tuotteitansa pääasiassa itse ja käyvänsä myös markkinoilla sekä messuilla, joissa yrittäjä paistaa ja loimuttaa tuotteita paikan päällä sekä pitää kalatiskiä kala-autollaan. Petri kertoo myyvänsä pienissä määrin tuotteitansa ravintoloihin ja tukkuihin, mutta pääsääntöisesti kalastus, jalostus sekä vähittäismyynti ovat yrittäjän omissa käsissä.
Yrittäjän mukaan kysyntää tuotteille olisi enemmänkin, mutta hän ei halua kasvattaa toimintaansa. ”Yrityksen liikevaihto kasvaisi, mutta tulos ei, kun pitäisi palkata lisää työvoimaa. Lisäksi lisääntyisi oma stressi”, yrittäjä sanoo. Petri jatkaa, että jos tukku tai einesyritys haluaa tilata tuotteita tietyn yksittäisen määrän, hän tekee tuotteita, mutta hän ei halua säännöllisesti tuottaa suuria määriä jälleenmyyntiin.
Uusia tuotteita yrittäjä kertoo miettivänsä jatkuvasti ollessaan järvellä. ”Varmaan toistakymmentä uutta tuotekehitysideaa mietinnässä jatkuvasti. Osaa ideoista kehitän eteenpäin, osan jätän hautomaan ja joitain toteutan myöhemmin”, Petri pohtii.
Yrittäjä toteaa, että uusia tuotteita ei pidä tuoda kerralla liikaa markkinoille, vaan pari tuotetta vuosittain. ”Jos tuo monta uutta tuotetta kerrallaan markkinoille, ei niistä ole hyötyä. Asiakkailla säilyy mielenkiinto, kun tuo markkinoille uusia tuotteita yhden tai kaksi vuodessa”, yrittäjä summaa.
Petrin vinkit artesaaniruokayrittäjyyttä pohtiville
Ensimmäisenä ohjeena Petri neuvoo käyttämään laadukkaita raaka-aineita suolasta ja mausteista lähtien. ”Tuotteissa on paljon eroa, myös suolassa. Tilaa eri suoloja sekä mausteita ja maistele kaikki ennen käyttöä.
Pihistellä ei saa, vaan käytä ensiluokkaisia tuotteita”, Petri ohjeistaa. Hän kertoo nykyään kokeilevansa kasvattaa eri yrttejä ja tavoitteena on, että parin vuoden päästä kaikki käytettävät mausteet olisi omista yrteistä kuivattu; vain suola ostettuna yritykseen.
Petrin toinen vinkki on valita tuote, jota pystyy tuottamaan. Hän kertoo ensimmäisestä osallistumisestaan artesaaniruokakilpailuun, jossa käytti tuotteessa suurien ahvenien fileitä. ”Suurta ahventa ei saa pyydettyä suuria määriä. Voitin tuotteella kultaa, mutta en voinut vastata kysyntään”, Petri summaa.
Yrittäjä sanoo toisella kertaa hänellä olleen kilpailussa järvikalapyörykkä, jonka raaka-aine oli paremmin saatavilla. ”Tuotetta pitää pystyä tuottamaan, jotta kilpailun myötä saadusta näkyvyydestä ja kysynnän noususta on taloudellista hyötyä”, yrittäjä toteaa.
Viimeisimpänä Petri ohjeistaa tekemään rauhassa omaa tuotetta kaksi edeltävää neuvoa muistaen. Hän neuvoo luottamaan omaan tuotteeseen, maistelemaan paljon sekä maistattamaan tuotetta usealla eri ihmisellä. ”Tuote on valmis, kun se on useamman ihmisen mielestä hyvä. Ihmisillä on totaalisen erilaiset makumaailmat, joten tuotetta ei voi kehittää pelkästään oman maun mukaan”, Petri sanoo.
Yrittäjä kertoo itse maistattavansa uusia tuotteitansa ensimmäisenä omilla lapsillaan, jotka ovat oppineet antamaan palautetta suoraan. ”Kysele avoimesti palautetta useilta ihmisiltä ja ota palautetta vastaan. Lopullinen päätös tuotteesta on itsellä”, Petri toteaa.
Kokemuksia artesaaniruoan SM-kilpailusta
Yrittäjä kertoo saaneensa kilpailuista todella paljon näkyvyyttä. Hän toteaa kilpailujen olevan hyvin uutisoitu ja kilpailussa menestyttyään näkyvyys on ollut suurta. ”Jos saa yksistä kilpailuista parikin mitalia, niin näkyvyys on todella suurta”, Petri sanoo.
Yrittäjän mukaan hän on tehnyt kilpailussa saadun palautteen myötä myös tuotekehittelyä. ”Osallistuin kilpailuun kylmäsavustetulla kirjolohi -tuotteella, joka ei ollut tuomariston mieleen. Tuomaristo antoi neuvoja ja muutosehdotuksia. Tein tuotteeseen muutoksia ja uudelleen saman tuotteen kanssa kilpailussa tuote voitti kultaa”, Petri kertoo.
Yrittäjä kuitenkin muistuttaa, että vastustajatuotteiden taso vaikuttaa oman tuotteen kilpailumenestykseen. Yrittäjä tuumii, että vaikka tuotteet ovat voittaneet kilpailussa, löytyy tuotteesta aina jotain mikä voisi olla eri lailla. ”Tuomariston palaute on todella tärkeää. Kilpailussa on monta suuta maistelemassa tuotetta. Kilpailun myötä pystyy kehittämään omaa tuotetta. Kaikki palaute täytyy ottaa opettavana ja rakentavana. Palautteesta ei saa loukkaantua”, Petri toteaa.
Artesaaniruoan SM-kilpailuun yrittäjä kertoo osallistuneensa ensimmäisellä kerralla kokeilumielessä: ”Ajattelin, etten häviä mitään, jos kokeilen kilpailuun osallistumista. Olen myynyt kalaa pitkään ja ajattelin, että joku kilpailussa aina pärjää, miksen voisi itsekin pärjätä”. Petri kannustaa uusia artesaaniruokayrittäjiä osallistumaan rohkeasti artesaaniruokakilpailuun. Petri kertoo osallistuvansa artesaaniruoan SM-kilpailuun myös tänä vuonna.
Ranuan kalajaloste Oy:n löydät:
Verkkosivut: www.ranuankalajaloste.fi
Facebookista: Ranuan Kalajaloste
Laura Horsma 14.7.2023