iKi Food

Inarilainen iKi Food

Kokkitaustainen Aki Karvonen Inarista oli ollut pidemmän aikaa kiinnostunut luonnontuotteiden hyödyntämisestä ravintoloissa. Koronan tuomat lomautukset antoivat hänelle sysäyksen kouluttautua luonnontuotealalle. Yrittäjän yritysidea heräsi opiskeluaikana ja yksi hänen tuotteistaan on opiskelunäyttöjensä tuotosta. Lue, kuinka syntyi iKi Food..

Tuotekehittelyä sitruunacurdin innoittamana

Aki Karvonen on työskennellyt kokkina ja ollut kiinnostunut luonnontuotteista jo pidemmän aikaa. Hän koki, että luonnontuotteita ja villiyrttejä pitäisi osata paremmin hyödyntää ravintoloissa perinteisten marjojen ja sienien lisäksi.

Koronan tuomat lomautukset mahdollistivat hänelle opiskelun Muoniossa luonnontuotealalla.”Opiskelu oli osa-aikaista, joten olisin voinut opiskella myös töiden ohella, mutta tämä meni hyvin näin”, Aki muistelee.

Opiskeluaikana Akin kiinnostus luonnontuotteisiin yltyi vielä enemmän ja hän mietti, millaisia tuotteita luonnon antimista voisi jalostaa. Yrittäjälle heräsi opiskeluaikana idea alkaakin itse yrittäjäksi ja jalostamaan luonnontuotteita. ”Tein opintojen aikana osaamisen näyttöjä ja kokeilin tehdä hillasta curdia eli hillatahnaa. Ensimmäinen tuotteeni oli koulun näyttöön tehty hillacurd”, yrittäjä kertoo.

Yrittäjällä oli pitkään ideana toisenlainen tuote; luonnon raaka-aineilla maustetut sinapit. Hänelle välähti kuitenkin mieleen tuttu sitruunacurd ja Aki mietti, miksei tekisi samanlaista tuotetta tyrnistä. Yrittäjä päätyi lopulta kehittämään curdia hillasta, joka on paikallisempi marja, kuin tyrni. ”Kun tein ensimmäisen koeversion, niin koin, että tämä voisi olla kova sana”, Aki muistelee ensimmäistä hillacurdiaan.

Yrittäjä on ollut ruoan kanssa paljon tekemisissä työskenneltyään kokkina, joten hänellä on kehittynyt tuntumaa tuotteiden mahdollisuuksiin. Aki on tehnyt sittemmin curdia myös puolukasta ja mustikasta. ”Mustikkacurd on joissain ravintoloissa käytössä. En käytä tuotteissani säilöntäaineita, joten mustikkacurdin säilyvyys ei ole tarpeeksi pitkä jälleenmyyntiin”, yrittäjä kertoo. Hilla- ja puolukkacurdia hän myy ravintoloihin sekä jälleenmyyjille.

Yrittäjä kertoo myyvänsä tuotteitansa myös itse jonkin verran suoramyyntinä sekä käyvänsä markkinoilla myymässä tuotteitaan. Hän pohtii, että omaa suoramyyntiä pitäisi ehkä hieman lisätä. ”Etäisyyksien ollessa pitkiä ovat kulut isot kulkemisineen ja majoituksineen lähtiessä markkinoille myymään. Lähtiessä kauemmas pitäisi olla jonkinlainen varmuus myynnistä, vaikka toki tapahtumissa verkostoituu toimijoiden kanssa”, Aki toteaa.

Yrittäjä kertoo pyrkivänsä kartoittamaan tapahtuman potentiaalin lähtiessään myymään tuotteitansa. Hänen mukaansa tapahtuman ollessa tietynhenkinen ja -teemainen, osaavat asiakkaat odottaa paikallista laatua ja käsityötuotteita. 

iKi Food -tuotteita. Kuva iKi Food Facebookista 07.04.2022

Tuotekehittelyä suunnitelmissa

Yrittäjä asuu Inarissa ja toimitila hänellä on keittiössä Ivalossa. Aki kertoo, että tuotteiden tekoon soveltuvan toimitilan löytäminen on tuottanut eniten ongelmia. ”Olen saanut käyttää entisten työnantajien keittiötiloja matkailusesonkien ulkopuolella, kun on hiljaisempaa ja tilojen käyttö vähäistä”, Aki toteaa.

Hän kertoo, että nykyinen toimitila on neljäs kahden vuoden aikana, mutta yrittäjän mukaan nykyinen tila vaikuttaisi pysyvältä paikalta. ”Toimitilan vakiintuessa voin panostaa tuotekehittelyyn enemmän. Nykyisessä toimitilassa olen toiminut huhtikuun alusta”, yrittäjä sanoo.

Aki toteaa, että tuotteita ei yritykseen tarvitse valtavaa määrää, mutta kaksi tuotetta jälleenmyynnissä ei riitä elinkeinoksi.Yrittäjä haluaa jalostaa tulevaisuudessa kaarnikkaa sekä yrttejä tuotteiksi. Aki ei ole vielä täysin lyönyt lukkoon, mitä tuotteita hän tekisi, mutta hän vilauttelee ideaa kaarnikkajuomasta.

Yrittäjä haluaa jalostaa kaarnikasta hyvän säilyvyyden omaavaa tuotetta, jossa pidempi päiväys, jotta jälleenmyyjien on helpompi ottaa tuotetta myyntiin. Aki kertoo kokemuksellaan, että kaarnikan saatavuus on vuosittain melko hyvä.

Yrittäjän saadessa tuotteen kehitettyä ja vakiinnutettua, tulisi hän myös ostamaan marjoja paikallisilta poimijoilta oman poimintansa lisäksi. ”Kaarnikka ei ole tarpeeksi hyvin hyödynnetty marja ja variksenmarja nimellä se ei ole kovin myyvä. Onneksi pikkuhiljaa kaarnikkaa aletaan hyödyntämään enenevissä määrin”, yrittäjä pohtii.

Yrttejä Aki haluaisi jalostaa, mutta ei ole vielä varma, miten. ”Haluaisin kehitellä tuotteen, jossa yrtti on pääraaka-aineena”, Aki kertoo. Yrittäjä pohtii, että haluaa luoda tuotteen, joka säilyisi ilman valtavaa sokerimäärää säilyttäen ominaisuutensa sekä vitamiinit jalostusprosessin jälkeenkin. ”Tuotteeseen en halua paljoa sokeria, jolloin se olisi hiukan terveellisempi”, Aki sanoo.

iKi Food -tuotteiden valmistusta. Kuva iKi Food Facebookista 15.05.2022

Haasteita ja onnistumisia

Yrittäjän mukaan suurimmat haasteet ovat olleet tilahaasteet sekä tuotekehitys ja tuotteen markkinoille saattaminen. Tuotevalikoiman laajennusta on yrittäjällä viivästyttänyt toimitilojen pysyvyys. Yrittäjä kertoo, että markkinoinnin haasteisiin hän osasi varautua, mutta ei tilahaasteeseen.

Aki on miettinyt paljon markkinointia ja miten ihmiset saisivat tiedon yrityksen tuotteista, kun yrityksellä ei ole varaa suuriin mainoskampanjoihin. Yrittäjä hyödyntää tällä hetkellä sosiaalista mediaa markkinoinnissaan.

Aki kertoo saaneensa muutamia myyntipaikkoja suoraan jälleenmyyjiä kontaktoimalla ja kertoo paikallisten yritysten olevan yleensä kiinnostuneita paikallisesta tuotteesta. ”Etelä-Suomeen on vaikeampi myydä tuotteita, kun siellä on omat paikalliset lähituottajat”, Aki toteaa.

Yrittäjä kertoo, että jälleenmyyjien ottaessa tuotteita myyntiin, on heillä yleensä ollut myös intressiä jatkaa myyntiä. Aki on myös miettinyt, kuinka voisi itse auttaa jälleenmyyjää myymään tuotteita. Aki toteaa, että auttaessaan tuotteiden myynnissä, niin hän, kuin jälleenmyyjäkin hyötyvät. 

Onnistumisista yrittäjä muistelee kertoja, jolloin vienyt tuotetta myyntiin uudelle jälleenmyyjälle ja tuotteita on tilattu pian lisää, sillä ne ovat myyneet hetkessä. Aki muistelee myös Arktisia markkinoita, joilla hän oli myymässä: ”Arktisilla markkinoilla meni todella hyvin, liki nappiin; hillacurd loppui kesken tapahtuman viimeisillä tunneilla”. 

Yrittäjä kertoo, että hän maistatti tuotteitaan ja sai markkinoilla hyvää palautetta, joka antoi lisää uskoa yrittämiseen sekä tuotekehittelyyn. ”Pitää saada tuotteita enemmän esille”, Aki toteaa. 

Tuotekuva iKi Food Facebookista 22.02.2022

Vinkkejä artesaaniyrittäjyyttä pohtiville

Artesaaniyrittäjyydestä haaveileville Aki neuvoo uskomaan omaan tuotteeseen. ”Oman tuotteen takana pitää pystyä seisomaan. Kun tuote on omasta mielestä hyvä ja pystyy perustelemaan, miksi se on hyvä, niin tuote on valmis”, Aki sanoo.

Hän neuvoo maistattamaan tuotteita ja vastaanottamaan palautetta, jos kyseessä on elintarviketuote. Hän kuitenkin muistuttaa, ettei pidä lukkiutua omaan erinomaisuuteensa, vaan kuunnella annettuja vinkkejä. ”Jälleenmyyjät usein tietävät mikä myy”, Aki toteaa. 

Yrittäjä ohjeistaa panostamaan myös myyntiin. Aki on esimerkiksi tehnyt sosiaalisessa mediassa kampanjan, jossa hän kysyi seuraajiltaan, mihin yrityksen tuotteita haluttaisiin myyntiin. Kampanjan myötä yrittäjä kontaktoi noin parikymmentä yritystä, joista pari jälleenmyyjää ovat ottamassa iKi Food -tuotteita myyntiin talvisesongille. 

”Kokeneilta myyjiltä olen saanut neuvoja ja heidän mukaansa monta kertaa saa yrittää, että onnistuu”, Aki sanoo. Yrittäjä kertoo, että ”tuputtava” myynti on hänelle vaikeaa, mutta kynnys täytyy ylittää, mikäli haluaa rakentaa elinkeinoa. ”Täytyy löytää se raja, ettei ole törkeän tyrkky, mutta saa kuitenkin tuotteen esille”, yrittäjä toteaa.

Yrittäjä sanoo, että markkinointia ja myyntiä täytyy jatkaa, vaikka tulisi vastoinkäymisiä. Hän myös toteaa, että tuoteajatuksista täytyy osata luopua, jos ne eivät toimi, vaikka ne olisivat omasta mielestä erinomaisia tuotteita. 

Kolmantena vinkkinä Aki neuvoo ulkoistamaan joitain toiminnan osa-alueita. Yrittäjä on itse kokeillut kirjanpitoa, mutta sittemmin ulkoistanut sen kirjanpitäjälle. Grafiikat yrittäjä tilaa ammattilaiselta.

Yrittäjä kerää itse tuotteisiinsa marjoja sen verran kuin kerkeää, mutta ostaa suuren osan. ”Toiminnan osa-alueita on pakko ulkoistaa ja valita mihin itse keskittyy yrittäjänä, ettei toiminta jää osa-aikaiseksi harrastukseksi. Yrittäjänä olen pääasiassa tuotteiden jalostaja ja muut välttämättömät asiat ulkoistan.

Mielestäni luonnontuotealalle on hyvä, että kerääjille on työtä”, Aki summaa. Yrittäjä kertoo, että toiminnan osa-alueiden ulkoistamiseen auttaa laaja verkostoituminen eri toimijoiden kanssa. 

Kohti artesaaniruoan SM-kisoja

Aki aikoo osallistua tänä vuonna artesaaniruoan SM-kisoihin Rovaniemellä. Hän kertoo ettei, ole aiemmin osallistunut artesaaniruokakilpailuun. Yrittäjä kokee, että tapahtuma tulee olemaan todella hyvä paikka verkostoitumiseen. ”Kilpailu menee omalla painollaan ja eniten odotan toimialatreffejä, syysmarkkinoita sekä muuta tapahtumaohjelmaa”, Aki sanoo.

Ennen kaikkea yrittäjä toivoo tapahtumasta kontakteja mahdollisiin jälleenmyyjiin sekä omien tuotteiden esiin tuomista. Hän haluaa nostaa jälleenmyyjien sekä ostajien tietoisuutta yrityksestään ja tuotteistaan. ”Uskon saavani toimintaa eteen vievää palautetta, kilpailun tuloksesta riippumatta”, Aki toteaa.

Yrittäjä kertoo, että hän on ilmoittautunut myös tapahtuman syysmarkkinoille, joten iKi Food tuotteita on ostettavissa suoraan yrittäjältä tapahtumassa.

iKi Foodin löydät 
Facebookista: iKi – Food
Instagramista: ikifood.inari

iKi Food yrittäjä Aki Karvonen

Laura Horsma 6.7.2023