iKi Food från Enare
Ända sen han var liten har Aki Karvonen, kock i bakgrunden, varit intresserad av att naturresurser utnyttjas i restauranger. Under Covid tiden såg han sin chans att utbildas inom området. Under studietiden föddes en ide om företag och en av företagets produkter är hans yrkesprov. Läs hur iKi Food fick sin början…
Produktutveckling inspireras av lemoncurd
Under studietiden blev Akis intresse för naturresurser ännu större och det fick honom att tänka på vilka alla produkter man kunde tillverka. Också företagside´n väcktes under studietiden. ”Min första produkt var en curd av hjortron, som jag tillverkade till yrkesprovet”, säger Aki.
Han hade också tankar om senap smaksatta med naturprodukter och en havtornscurd, men hjortronet som råvara är mera lokalt för honom. ”När jag hade tillverkat min första hjortroncurd märkte jag att detta kunde vara en bra grej”, minns Aki om den första produkten.
Aki har mycket erfarenhet av att jobba med mat och olika produkter eftersom han är kock till utbildningen och har jobbat i restauranger. Senare har Aki tillverkat curd också av lingon och blåbär. ”Blåbärscurden används i några restauranger, men eftersom jag inte använder tillsatsämnen, är hållbarheten inte tillräckligt lång med tanke på återförsäljare”, berättar Aki. Han säljer hjortron- och lingoncurd till restauranger och återförsäljning.
Företagaren berättar att han också säljer direkt och deltar i olika marknader. Den egna direktförsäljningen borde lite utökas. ”När man deltar i marknader och avstånden är långa blir det mycket kostnader med resor och övernattningar.
Man borde ha en viss säkerhet om inkomst, fast visserligen nätverkar man ju också med andra aktörer”, konstaterar Aki. Han kartlägger marknadens potential och kundunderlag före han deltar. I viss sorts marknader förväntar sig kunderna hög kvalitet och hantverk.
Planerad produktutveckling
Företagaren bor i Enare och har produktionsutrymmen i Ivalo. Det har varit svårt att hitta lämpligt kök. ”Jag har fått använda mina förra arbetsgivares kök under lågsäsong”, konstaterar han. Han berättar också att det nuvarande köket är det fjärde på två år, men nu verkar utrymmet lämpligt.
När utrymmesutmaningarna lättar kan man koncentrera sig bättre på produktutvecklingen. Man behäver inte väldigt många produkter för att klara sig, men två är för lite. I framtiden vill Aki utnyttja kråkbär och örter. Av kråkbär kunde man t.ex. göra en dryck.
Kråkbärsprodukter vill han tillverka för de har längre hållbarhet, vilket underlättar försäljningen också för återförsäljare. Efter att tillverkningen stabiliserat sig kommer Aki att köpa in bär av lokala plockare som tillägg till de egenhändigt plockade. ”Kråkbäret utnyttjas inte i tillräcklig skala och namnet gör väl inte saken lättare. Lyckligtvis börjar man förstå nyttan med råvaran”, säger Aki. Han vill utveckla en hälsosam produkt med låg sockerhalt och lång hållbarhet.
Utmaningar och lyckanden
De största utnmaningarna har varit att hitta rätt utrymmen, samt produktutvecklingen och marknadsföringen. Produktutvecklingen har bromsats av utrymmesbristen. Aki säger sig ha varit förberedd på marknadsföringsutmaningen men inte på utrymmesutmaningarna.
Han har tänkt mycket på hur få fram sina produkter till kunderna eftersom han som liten företagare inte har stora resurser till reklamkampanjer. För tillfället utnyttjas sociala medier. Han har fått in produkter till lokala företag genom aktiv kontakt och berättar att företag i regel är intresserade av lokala produkter. ”Det är svårare att sälja till södra Finland, där finns de egna lokala produkterna”, säger Aki.
Har man fått in en produkt till återförsäljare finns där nog en vilja att hålla den kvar. Aki funderar också på hur han kunde hjälpa återförsäljaren att bättre sälja produkterna. Genom den hjälpen vinner båda.
Lyckanden är när han fört produkter till återförsäljning och de snart beställer nya för allt är slutsålt. Också den Arktiska marknaden var bra, där såldes de sista burkarna under den sista timmen. Aki gav smakprov och produkten var omtryckt, vilket gav merkänsla för företagsamheten och produktutvecklingen. ”Man måste få fram sina produkter mera”, säger Aki.
Tips till nya mathantverkare
Tro på din produkt! ”Man måste kunna stå bakom sin produkt. När produkten enligt dig själv är bra och du kan motivera varför, då är den klar”, säger Aki. Han rådger att låta många smaka på produkten och dig att ta tillvara feedbacken, om det är en livsmedelsprodukt. Lås dig inte vid din utomordentlighet utan lyssna på de tips du får. ”Återförsäljarna vet vad som säljer”, konstaterar Aki.
Satsa på försäljningen. Utrnyttja some-kanaler till exempel för att fråga kunder var de vill köpa dina produkter, kontakta sedan de föreslagna företagen. ”Jag har fått tips av erfarna försäljare att försöka många gånger, det lyckas nog till sist”.
Han tycker inte om att ”truga på”, men också det måste man lära sig om man vill lyckas. ”Det gäller att hitta balansen mellan att truga och få fram produkten”, säger företagaren. Man måste fortsätta marknadsföra och sälja även om man stöter på motgångar. Produkter som inte fungerar måste man kunna avstå ifrån, fast man själv tycker de är bra.
Köp in tjänster. Aki prövade på att bokföra men köpte snart in den tjänsten. Grafik är en annan sådan sak. Aki plockar själv bär men köper in största delen. ”Man måste köpa tjänster och välja vad man mäktar med själv för att företagandet inte blir deltids. Som företagare är jag i huvudsak produktutvecklare, det övriga köper jag in. Inom naturresursbranschen är det bra att kunna erbjuda arbeten”, summerar Aki. Det är lättare att köpa in tjänster när nätverket är vidsträckt.
Mot FM i Mathantverk
Aki har inte tidigare deltagit i FM men i år blir det av. Han tror att det blir ett bra tillfälle för nätverkande. ”Tävlingen löper på, men mest av allt väntar jag på branschträffen, marknaden och de övriga programnumren”, säger Aki. Kontakter till återförsäljare är han speciellt intresserad av.
Han vill förmedla information om sina produkter till återförsäljare. ”Jag tror att jag får feedback som hjälper till att utveckla företaget oavsett hur det går i tävlingen”, säger Aki.
Ni kan hitta Iki Food från:
Facebook: Iki Food
Instagram: ikifood.inari
Intervju och text: Laura Horsma
Översättning: Margot Wikström